Gertjan Reijnders: ‘De langetermijnvisie van mijn vader loopt als rode draad door het bedrijf’
Vastgoedonderhoudsbedrijf Reijnders is in Venray en omgeving een gevestigde naam. Maar wanneer is Reijnders opgericht? En hoe is die ontwikkeling gegaan? En hoe wil Reijnders gezien worden? Samen met Gertjan, die inmiddels als lid van de derde generatie aan het roer staat, gaan we hier dieper op in. We gaan terug in de tijd en blikken vooruit naar de toekomst.
Voor de oprichting van het bedrijf gaan we terug naar 1966. Cor Reijnders Sr., Cor Reijnders Jr. en Gerard Reijnders, respectievelijk de opa, oom en vader van Gertjan, startten het bedrijf MC Reijnders Schildersbedrijf. “Ze startten gewoon aan huis, maar wel meteen met vier medewerkers. Al vrij snel werd een bedrijf in Venlo overgenomen, met Océ Van Der Grinten als grote opdrachtgever. Vanwege de flinke groei van het bedrijf, werd in 1979 een nieuw pand gebouwd aan de Plataanstraat. Op die locatie zijn we nu nog steeds gevestigd. Daar ligt dus een heleboel historie”, vertelt Gertjan.
Voorloper
Voorloper Cor Reijnders Jr. besloot in 1980 uit het bedrijf te stappen en zelfstandig verder te gaan. Zes jaar later gaat Cor Reijnders Sr. met pensioen, waardoor de aandelen in handen komen van Gerard, vader van Gertjan. “Het bedrijf was toen al behoorlijk gegroeid met ruim twintig medewerkers. Mijn vader streefde naar een bepaalde continuïteit, waardoor kwaliteit steeds meer op de eerste plek kwam te staan. Dat zag je niet alleen terug in het schilderwerk, maar ook in de presentatie van het bedrijf. Hij was voorloper met het gebruikmaken van steigers, met de aanschaf van bedrijfsauto’s en met het verzorgen van bedrijfskleding voor medewerkers.”
Lange termijn
Gertjan vertelt dat zijn vader in zijn bedrijfsvoering altijd aan de lange termijn dacht. “In de jaren ’80 stuurde hij een brief naar de directeuren van de basisscholen uit de gemeente Venray. Hij nodigde hen uit voor een presentatie en vertelde dat ze door gebruik te maken van een meerjarig onderhoudsplan grote stappen konden zetten met het onderhoud van de scholen. Hij begreep heel snel dat door mee te denken met de scholen de kosten beheersbaar bleven. Daarin was hij echt onderscheidend en die visie loopt nog altijd als een rode draad door het bedrijf”, aldus Gertjan.
GRS Optimaal
Naast de vestiging in Venlo en Venray, volgde in de jaren ‘90 ook filialen in Gennep en Boxmeer. “Daar was in die tijd veel werk”, vertelt Gerjan. In 2007, net voordat de economische crisis haar hoogtepunt kent, bevindt Nederland zich in een recessie. Veel opdrachtgevers stellen het onderhoud uit, met hoge kosten als gevolg. “Mijn vader ontwikkelde in die tijd GRS Optimaal. Een concept dat gedurende 15 jaar zorgt voor kwalitatief en duurzaam onderhoud voor een vast bedrag per maand. Dit bleek erg goed aan te slaan en heeft gezorgd voor een boost van het bedrijf.”
Overname Gertjan
Het is 2009 als Gertjan zijn intrede doet in het bedrijf. “Ik had in die tijd een eigen zaak, dat deed ik al zo’n tien jaar. Ik merkte dat het ondernemen me beter lag dan het fysieke werk dat ik destijds deed”, vertelt Gertjan. Hij besloot daarop een oriëntatiefase van drie maanden aan te gaan. Dat bevalt goed en in overleg met vader Gerard besluit hij zijn eigen onderneming af te bouwen en in het bedrijf te gaan werken.
In het eerste jaar focust Gertjan zich met name op het leren kennen van de medewerkers en de interne processen. “Aangezien ik niet opgeleid ben als schilder, ben ik regelmatig met de mensen op de vloer op pad geweest om te zien hoe het werk in de praktijk gaat. Ik hoef het vak natuurlijk niet helemaal van top tot teen onder de knie te krijgen, maar het is wel belangrijk dat ik me kan verplaatsen in de medewerkers.” In 2011 werd Gertjan, die in deze periode ook nog een tweejarige ondernemersopleiding volgde, operationeel directeur en langzaam werd toegewerkt naar een volledige overname.
Positionering
Sinds 1 januari 2020 heeft Gertjan de aandelen volledig in handen. Dat is ook het moment geweest dat de naam veranderd is naar Reijnders Onderhoud. “Een belangrijke stap. Ik vind het heel belangrijk dat we laten zien wie we zij en wat we doen. Dat het meer is dan alleen schilderwerk. Wij kunnen vastgoedeigenaren ontzorgen door het hele onderhoud uit handen te nemen”, aldus Gertjan die stelt veel aandacht te hebben gegeven aan de nieuwe positionering. “We hebben veel energie gestoken in een nieuwe huisstijl en een goede positionering. Dat heeft even tijd nodig voordat iedereen dat weet, maar wij hebben in ieder geval helder waar we naar toe willen en hoe we dat gaan doen.”
Gertjan heeft nog geen enkel moment spijt gehad om zijn vorige onderneming vaarwel te zeggen. “Ik haal er veel energie uit om het beste uit mensen te halen. Een stukje coaching en leiderschap, dat bevalt me wel. Ik hoop dat medewerkers mij omschrijven als open, transparant, duidelijk en optimistisch. Naast het leiding geven, vind ik het super interessant om mijn netwerk te verbreden en samen met partners de volgende stap te zetten”, zegt Gertjan.
Communiceren
Voor Gertjan is de grootste uitdaging om ‘het iedereen naar zijn zin te maken’. “Ja, ik wil het inrichten zoals ze het zelf zouden willen. Maar dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Door te blijven communiceren en open te staan voor de dialoog kunnen we stappen maken. Ik ben er van overtuigd dat dat de manier is om verder te komen.”
Volwaardig onderhoudsbedrijf
Hoe wordt over tien jaar over Reijnders gesproken? “Ik hoop dat mensen zeggen dat het een volwaardig onderhoudsbedrijf is, gespecialiseerd in het onderhouden en verduurzamen van vastgoed. Dat gaan we doen door met partners samen te werken die dezelfde visie als wij uitdragen”, vertelt hij. Wanneer hij tevreden is? “Nou, klanten vullen regelmatig evaluatieformulieren in. Als daar staat dat er netjes en professioneel gewerkt is en op een prettige manier gecommuniceerd wordt, ben ik gelukkig.”