Meesterbrouwer Gerard: 'Het schilderwerk moet van dezelfde kwaliteit zijn als ons bier'

De Hertog Jan brouwerij in Arcen geldt al jaren als een toeristische attractie voor de omgeving. Jaarlijks komen zo’n 55.000 mensen op bezoek. Meesterbrouwer Gerard van den Broek, onder meer bekend van de Hertog Jan-commercials, stelt dat het schilderwerk daarom een hoge prioriteit kent. “De brouwerij is ons visitekaartje. Dat moet er strak en netjes uitzien. Dat regelt Reijnders voor ons, al meer dan twintig jaar.”

Het hele jaar door komen groepen mensen langs die de brouwerij bezichtigen. “De 55.000 bezoekers die jaarlijks langskomen, zijn 110.000 ogen. Die zien misschien niet meteen als iets niet goed is, maar ze zien het zeker als het slecht is. Het schilderwerk moet daarom aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen als het bier. Kwaliteit staat bij ons op de eerste plaats.”

Specifiek schilderwerk
Met een locatie aan de Maas in Arcen heeft de brouwerij een unieke locatie waar de verschillende delen van het bouwproces plaatsvinden. “De ruimtes verschillen van temperatuur en vochtigheid. Daarnaast is de buitenkant van de brouwerij wit geverfd, wat kwetsbaar is voor de veranderende weerselementen. Dit vraagt specifieke kennis en kunde. Reijnders adviseert ons daarin, maakt vervolgens een plan en voert dat vervolgens uit.”

Voor Van Den Broek is het een groot voordeel dat Reijnders grote opdrachten aankan, zoals het schilderen van de buitenkant van de brouwerij. Maar ook de lokale binding speelt mee. “Reijnders is natuurlijk zeer actief in Venlo. Dat is voor ons dichtbij. Wij zijn voorstander van het stimuleren van de lokale economie. Maar het is ook praktisch. Als er een keer ad hoc iets geregeld moet worden, dan zijn ze dichtbij en snel bij de brouwerij. Dat is prettig werken."

Preventief werken
Eens per jaar neemt Reijnders de status van het schilder- en onderhoudswerk op. Aan de hand van een preventief onderhoudsplan wordt het onderhoud beschreven. Van den Broek vertelt hoe dat in zijn werk gaat. “We worden dan rondgeleid door de brouwerij. Zij geven aan waar al dan niet iets aan gedaan moet worden. Daarna wordt een offerte gemaakt, een plan opgezet en na goedkeuring vindt de uitvoering plaats.”

Van Den Broek stelt dat Reijnders zich op drie gebieden onderscheidt. De communicatie, de verhouding tussen prijs en kwaliteit en de afwerking. “Ze geven vooraf altijd een helder advies over wat de aandacht verdient, de verhouding tussen prijs en kwaliteit is ook altijd meer dan prima en de nazorg is goed geregeld. Als er bijvoorbeeld na afronding nog iets geregeld moet worden, dan reageren ze daar altijd snel op.”

Duurzame relatie
De relatie tussen Reijnders en Hertog Jan kan daarom gerust bestempeld worden als duurzaam. “Ik ben in 2000 in Arcen gekomen en weet niet anders dat we met hen samenwerken. En die relatie is goed, daar gaan we niet aan tornen.” Van Den Broek vertelt dat hij inmiddels al een generatie schilders voorbij heeft zien komen. “Ja, van de ouderwetse vaklui tot de jonge generatie. Maar die doen het hartstikke goed hoor. Aangezien ook veel bezoekers langskomen, is het ook van belang dat ze daar goed mee omgaan. Maar dat doen ze zonder uitzondering zeer correct.”

Zou Van Den Broek Reijnders bij collega-ondernemers zou aanraden? “Zeker. En dat doen we ook. Mensen vragen regelmatig wie hier het schilderwerk doet. Dan verwijzen we ze graag door. Bij Reijnders is het ‘wat ze zeggen, is wat ze doen’. Daar hou ik van.”

Meesterbrouwer Gerard: 'Het schilderwerk moet van dezelfde kwaliteit zijn als ons bier'
Terug naar overzicht